روزنامه‌ها زنجیره‌ای مدعی هستند که مدیریت رسانه‌ای قوی از سوی جریان رقیب برای ایجاد اختلاف در میان اصلاح‌طلبان ایجاد شده و عملیات روانی در چند لایه علیه اصلاحات شکل گرفته است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات تمرکز خبری تحلیلی خود را بر سخنان حجت‌الاسلام روحانی و آنچه رد اتهامات به معاون اول دولت یازدهم می‌خوانند؛ اختصاص دادند.

از سوی دیگر این روزنامه‌ها مدعی هستند که مدیریت رسانه‌ای قوی از سوی جریان رقیب برای ایجاد اختلاف در میان اصلاح‌طلبان ایجاد شده است و عملیات روانی در چندین لایه علیه اصلاحات شکل گرفته است.

در همین راستا پیشنهادی عملیاتی به آنان داده شده است که «اصلاح‌طلبان همزمان که در اندیشه برداشتن گامی به جلو هستند باید نگاهی به گذشته خود و تله‌های سیاسی جناح رقیب داشته باشند و یک بار دیگر در خلوت خود به این مساله بیندیشند که فضای اصلاحات چگونه تولید شد و چگونه رو به خاموشی گرایید. اگر چنین باشد آن‌ها می‌توانند دوباره انشایی بنویسند و حرکت تاریخی خود را ساماندهی کنند که رقبای اصلاحات تنها مجبور به خواندن این انشا و ناظر این حرکت تاریخی خواهند بود. چه آنکه شرایط امروز اصلاحات، شرایط قبل از فتح و پیروزی است و این همان مساله‌ای است که نگرانی را راهی دل‌های ضد اصلاح‌طلبان کرده است»

یلتسین اصلاحات به دنبال ورود به خبرگان رهبری/ گرفتار شدن اصلاح‌طلبان در واقعیت‌های تلخ خیانتروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «تحویل اسناد و توضیحات مکتوب ایران به آژانس» و «لجبازی بچه‌گانه و فرقه‌ای آینده مناسبی برای اسلام رقم نمی‌زند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· چرا صدا وسیما اشتباهات دولت قبل را به چالش نکشید

بار دیگر دولتی‌ها نوک پیکان انتقادات خود را به سوی صدا و سیما گرفته‌اند؛ جام‌جم سوژه‌ای همیشگی و جذاب برای دوران افزایش انتقادها به دولت است.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری نوشت: «از صدا و سیما سؤال دارم که چرا در برابر تحریم‌های اقتصادی، موشکی، نظامی، بانکی و دریایی عملکرد دولت قبل را به چالش نکشید. به گزارش ایسنا، مرتضی بانک در همایش بازگشایی دفتر مرکزی حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی با بیان اینکه صدا و سیما چرا برداشتن تحریم‌ها را که در قالب حرکت عزت مندانه و با شکوه صورت گرفته را به چالش می‌کشد، تصریح کرد: این سوالی است که باید توسط مسئولین ذی‌ربط پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اینکه روی کارآمدن دولت فعلی محصول مشارکت عملی مردم با همکاری گروه‌های سیاسی بود، عنوان کرد: دولت نهم و دولت کنونی از منظر سیاسی تفاوت‌های چشمگیری دارند، چرا که در دولت قبل کشور از نظر داخلی تقریباً بسته و امنیتی بود و شرایط بسیار خشن، تقابلی و دور از تفکر و برنامه ریزی بر کشورحاکم بود.‌ وی گفت: نگاه به مذهب در دوره قبل نگاهی افراط گرایانه بر پایه خرافات، اوهام و بدون توجه به مبانی اسلام اصیل بود.‌ وی ادامه داد: در دولت قبل جامعه افراط‌گونه بدون منطق و بدون توجه به حضور واقعی مردم و مبتنی بر امور شخصی بود که بی‌توجه به مسائل کارشناسی و مبانی تجربی عموماً موضع گیری‌های بدون برنامه ریزی اتخاذ می‌کرد.‌ بانک بی‌توجهی به برنامه‌ریزی، عدم آینده‌نگری، اتکا به مفاهیم ماورایی و توسعه خشونت و افراط‌گرایی در موضوعات اجتماعی را از مهم‌ترین شاخصه‌های دولت نهم و دولت دانست و افزود: محدود کردن رسانه‌ها و همچنین انحصاری کردن آنان و باز گذاشتن دست عوامل و عناصر در حوزه‌های مختلف از جمله ویژگی‌های دولت قبل است.‌ وی با اشاره به افراطی‌گری‌های متعدد در حوزه سیاست خارجی دولت قبل افزود: در دولت نهم و دهم یک نوع از افراطی‌گرایی مفرط و بی‌توجه به منافع ملی مشهود بود، سیاست خارجی در دولت قبل احساس گونه و بدون منطق و بر پایه مفاهیم داخلی تعریف می‌شد و پاسخ دولت به روابط خارجی نامتعادل بود.»

یلتسین اصلاحات به دنبال ورود به خبرگان رهبری/ گرفتار شدن اصلاح‌طلبان در واقعیت‌های تلخ خیانتروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «فرجام برجام در مجلس» و «هلال شیعه نداریم؛ قمر بدر اسلام داریم» اختصاص داد.

· ناطق نوری؛ امام جمعه تهران

غیاب هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران برای اصلاح‌طلبان گران تمام شده است؛ آنان که قرابت سیاسی - دینی خود را با این تریبون غریب می‌دانند در صدد گزینه‌های پیشنهادی برای جایگزینی هاشمی رفسنجانی می‌گردند.

مصطفی داننده در سرمقاله روزنامه ابتکار ناطق نوری را گزینه مناسبی معرفی نمود و در همین راستا نوشت: «با توجه به این معنا که ناطق دیگر تصمیم به حضور در عرصه سیاسی ندارد از این سیاستمدار توانمند در عرصه نماز جمعه و خطیبی آن استفاده شود. ناطق نوری به عنوان یک روحانی برجسته و یک سیاستمدار هوشمند، بدون شک دارای ویژگی‌های یک خطیب جمعه هست و با توجه به جایگاه رفیع این نماز به نظر می‌رسد وی می‌تواند با توجه به شرایط حساس این نماز را اقامه کند. حضور ناطق نوری در نماز جمعه می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی جامعه را حل کند. او می‌تواند زمینه آشتی برخی از جریان‌های سیاسی با نماز جمعه را فراهم کند. این روزها بخشی از جامعه سیاسی کشور بر این باور است که نماز جمعه تریبون جریان خاصی در کشور است و فقط صدای اصول گرایان از آن شنیده می‌شود و ناطق نوری به عنوان یک چهره اعتدالی می‌تواند این تفکر را از بین ببرد و موازنه‌ای در نماز جمعه تهران ایجاد کند.

حالا که هاشمی رفسنجانی تمایل به حضور در نماز جمعه ندارد و روحانی نیز با محدودیت‌هایی در این زمینه روبرو است، به نظر می‌رسد ناطق نوری با توجه به تجربه‌های بی شمار در عرصه کشور داری می‌تواند نقش امام جمعه تهران را به خوبی بازی کند. حضور شیخ ناطق در نماز جمعه باعث می‌شود نگاه‌ها به سمت این نماز عبادی و سیاسی جلب شود و اهالی نماز جمعه را به دهه 60 و 70 بازگرداند. نماز جمعه تهران در دهه 60 و 70 تریبون رسمی جمهوری اسلامی بود. حضور مقامات ارشد به عنوان امام جمعه و بیان مشکلات از سوی آن‌ها از این تریبون باعث شده بود تا رسانه‌های ایران و جهان، فرکانس‌های خود را در روز جمعه به روی دانشگاه تهران تنظیم کنند تا ببینند، امامان موقت جمعه تهران که اتفاقاً از روسای قوا و چهره‌های تاثیرگذار نیز بودند، در مورد شرایط داخلی و بین المللی چه اظهار نظری می‌کنند. حضور ناطق نوری می‌تواند احیا کننده خطبه‌های آتشین و تاثیرگذار در نماز جمعه تهران باشد.»

یلتسین اصلاحات به دنبال ورود به خبرگان رهبری/ گرفتار شدن اصلاح‌طلبان در واقعیت‌های تلخ خیانتروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «شاگردان فردید نقش پساانقلابی ایفا کردند» و «اتاق فکر تفرقه» اختصاص داده است.

· عملیات روانی علیه اصلاحات

گروه سیاسی روزنامه اعتماد مدعی است که «رسانه‌های تحت مدیریت جریان رقیب با پوشش گفت‌وگو با چهره‌های اصلاح‌طلب اقدام به طرح پرسش‌هایی در حوزه‌های اختلاف‌برانگیز می‌کنند که در صورت عدم توجه عناصر سیاسی اصلاح‌طلب انتخاب شده برای عملیاتی شدن این پروژه، ناخودآگاه در تله تعبیه‌شده رسانه‌های جناح رقیب گرفتار خواهند شد. از مهم‌ترین نتایج عملیاتی شدن این سناریو مشغول شدن صفوف مختلف اصلاح‌طلبان به یکدیگر و انحراف آن‌ها ازعملکرد جناح مقابل است.» نویسنده این نوشتار به جای آنکه به دنبال گرا دهندگان به دشمن باشد؛ از مدیریت کلان عملیات علیه اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید.

مجتبی حسینی در این یادداشت پیشنهاد عملیاتی به اصلاح طلبان نوشت: «از این رو ضرورت دارد تا اصلاح‌طلبان همزمان که در اندیشه برداشتن گامی به جلو هستند باید نگاهی به گذشته خود و تله‌های سیاسی جناح رقیب داشته باشند و یک بار دیگر در خلوت خود به این مساله بیندیشند که فضای اصلاحات چگونه تولید شد و چگونه رو به خاموشی گرایید. اگر چنین باشد آن‌ها می‌توانند دوباره انشایی بنویسند و حرکت تاریخی خود را ساماندهی کنند که رقبای اصلاحات تنها مجبور به خواندن این انشا و ناظر این حرکت تاریخی خواهند بود. چه آنکه شرایط امروز اصلاحات، شرایط قبل از فتح و پیروزی است و این همان مساله‌ای است که نگرانی را راهی دل‌های ضد اصلاح‌طلبان کرده...همین است که اصلاح‌طلبان می‌دانند باید «آهسته و پیوسته» و «با هم» گام بردارند و بدانند خبر عبور اصلاح‌طلبان از روحانی، اختلاف میان محمدرضا عارف و صادق خرازی و کرباسچی و بی‌توجهی شورای هماهنگی با شورای راهبردی و شورای مشورتی، سوژه‌های عملیات روانی جناح رقیب و تله پهنی است که برای گرفتار شدن اصلاح‌طلبان به خود تدوین شده است.»

یلتسین اصلاحات به دنبال ورود به خبرگان رهبری/ گرفتار شدن اصلاح‌طلبان در واقعیت‌های تلخ خیانتروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «حساب‌کشی از پول نامزدها» و «عده‌ای تافته جدا بافته‌اند» اختصاص داد.

· شکایت‌ها برای تطهیر «احمدی‌نژادیون»

ثبت رسمی شکایت بقایی سرآغاز جدال جدی میان حامیان دولت قبل و فعلی است؛ دولت یازدهم مدعی است که میراث هشت ساله دولت قبل پر از تخلف اقتصادی است و شکایت‌های برای تطهیر و فرا به جلوی آنان است اما طرف مقابل شکایت را تنها راه پاسخ به این ادعاها می‌داند و قاضی را داور عادل مناقشه کلامی توصیف می‌کند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق نوشت: «شکایت «بقایی» از «اشرفی‌اصفهانی» بابت سخنانی است که از جانب رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری در یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود. او در این‌خصوص گفته بود: «در یک ضیافت افطاری در جمع معدودی دعوت بودم و از من خواسته شد مطالبی بیان کنم... که من نیز به‌استناد یکی از مسئولان امنیتی کشور گفته بودم آقای بقایی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده و پول‌ها را به آنجا فرستاده است و به‌دنبال برگرداندن پول‌ها هستند. خبرنگاری که در آن نشست حضور داشت با آب‌وتاب مفصل، موضوع را به‌نقل از من رسانه‌ای کرد و این موضوع در سایت‌های خبری و حتی رسانه‌های خارجی بازتاب داشته که این، یک کار غیرمنطقی و غیراخلاقی است. من اصلاً با آن فرد مصاحبه‌ای نداشتم و تنها جملاتی در یک نشست خصوصی بیان کرده بودم». سخنان منتشرشده از سوی «اشرفی‌اصفهانی» باعث شد تا «بقایی» از داخل زندان به وکیلش طرح شکایت از این مقام دولتی را ابلاغ کند. البته این تنها شکایت احمدی‌نژاد و اطرافیان او از مقامات دولتی نیست. پس از آنکه حجت‌الاسلام «پورمحمدی»، وزیر دادگستری در گفت‌وگو با ضمیمه روزنامه «ایران»، از «نقش قابل توجه اسفندیار رحیم مشایی در فساد سه هزار میلیاردی» سخن گفت، «عبدالرضا داوری» از نزدیکان احمدی‌نژاد و مشایی از عزم رئیس دفتر احمدی‌نژاد برای شکایت از وزیر دادگستری خبر داد. هرچند او گفته بود لایحه شکایت از «پورمحمدی» شنبه ۱۷ مرداد در قوه قضائیه ثبت می‌شود، ولی همچنان پس از گذشت یک هفته از وعده او، خبری از شکایت منتشر نشده است.»

یلتسین اصلاحات به دنبال ورود به خبرگان رهبری/ گرفتار شدن اصلاح‌طلبان در واقعیت‌های تلخ خیانتروزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «نگرانی نداریم» و «جولان فروشندگان طلاق!» اختصاص داد.

· بازگشت عبدا... نوری

مرد گوشه‌گیر اصلاحات از پس پرده‌ها بیرون خواهد آمد؛ عبدالله نوری پس از کدورت‌ها با سران اصلاح‌طلب از سوی هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات ترغیب می‌شود. «وزیری» که به دستور «رییس» می‌خواهد دلخوری‌ها از عدم پذیرش وی به عنوان نامزد اصلاحات در سال 88 را فراموش کند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز نوشت: «مجلس خبرگان عاری از هر جهت گیری سیاسی است و اهداف آن بسیار والاتر از گرایشات جناحی و حزبی تعریف شده است. اسفندماه امسال قرار است انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود و بسیاری منتظرند ببینند که چه کسانی برای ورود به این مجلس ثبت نام خواهند کرد. در این میان گمانه‌ها حکایت از آن دارد که برخی شخصیت‌ها در دوراهی ثبت‌نام برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری قرار گرفته‌اند. هرچند افرادی مانند حجت‌الاسلام عبدا... نوری درباره حضور در عرصه انتخابات اظهارنظر رسمی نکرده است اما برخی بر این عقیده‌اند که حضور افرادی که دارای تجربه مدیریتی بالا در طی 35 سال اخیر بوده‌اند و از طرف دیگر شرایط لازم را مطابق با قانون در خود می‌بینند باید خود را در معرض رأی مردم قرار دهند. چنین تحلیل‌هایی بر آن استوار است که اشخاص شناخته شده که به قانون اساسی، امام و رهبری پایبند هستند می‌توانند وارد کارزار انتخابات شوند. در طیف اصلاح‌طلب برخی خبرهای غیررسمی حکایت از ترغیب و قانع کردن حجت‌الاسلام عبدا... نوری برای انتخابات مجلسین دارد؛ اما هنوز به وضوح در این خصوص اظهارنظر نشده که آیا عبدا... نوری می‌تواند برای مجلس خبرگان کاندیدا شود اما به نظر می‌رسد تاکید کسانی که خواهان حضور ایشان در عرصه انتخابات هستند بر مجلس شورای اسلامی است. برخی نیز او را سیاستمدار آگاه و توانمندی می‌دانند که می‌تواند در مجلس خبرگان هم حضور داشته باشد

یلتسین اصلاحات به دنبال ورود به خبرگان رهبری/ گرفتار شدن اصلاح‌طلبان در واقعیت‌های تلخ خیانتروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «اسلام دین صلح و اعتدال برای انسان‌ها است» و «پافشاری دولت بر حقوق هنرمندان و رسانه‌ها» اختصاص داد.

· وضعیت سناتورهای آمریکایی

فرجام برجام در تردید است، برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که کنگره رأی منفی خواهد داد. روزنامه ایران در صفحه سیاسی خود نوشت: «تا رأی‌گیری سنای امریکا درباره توافق هسته‌ای 1+5 و ایران در 26 شهریور ماه حدود 5 هفته مانده است. به نظر می‌رسد بتدریج آرای کافی برای اجرایی شدن توافق در حال جمع شدن است. به گزارش «تابناک»، به نقل از پایگاه «هیل» که خبرهای کنگره امریکا را پوشش می‌دهد، تاکنون 20 سناتور دموکرات از این توافق اعلام حمایت کرده‌اند.

هفت نفر دیگر از آن‌ها متمایل به حمایت از این توافق هستند و 18 نفر دیگر هنوز تصمیم خود را نگرفته یا اعلام نکرده‌اند. در میان سناتورهای دموکرات، تنها «چارلز شومر» سناتور پرنفوذ ایالت نیویورک است که تاکنون با توافق با ایران اعلام مخالفت کرده است. در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز مخالفت 29 نفر قطعی به نظر می‌رسد، 23 جمهوری‌خواه دیگر متمایل به رأی منفی به توافق هستند و تنها دو سناتور هنوز تصمیم خود را نگرفته یا اعلام نکرده‌اند. رأی مخالف اولیه سنا به توافق با ایران به نظر قطعی می‌رسد، ولی با فرض اینکه همه جمهوری‌خواهان با توافق مخالف باشند، این حزب برای مقابله با وتوی قطعی اوباما به همراهی 13 سناتور دموکرات نیاز دارد تا جلوی اجرایی شدن توافق هسته‌ای را بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی از قم ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    خیانتی که این تجدیدنظر طلبان با التقاط فکری و اندیشه بی اصالتشان به ایران و ارمان های انقلاب اسلامی کرده اند هیچ کسی نکرده است
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    زمان همان اصلاحات اقای خاتمی مردم از رفاه زیادی برخوردار بودن و همان یاران دیرین شما احمدی نژاد پدر ملت در اورد .......که هنوز داریم با مشکلات دستو پنجه نرم میکنیم .........
  • الیاس ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    بی شرم و حیا، آقای خاتمی کدام منطقه محروم را رسیدگی کرد؟ و احمدی نژاد کدام منطقه محروم را رسیدگی نکرد؟
  • مهدی از قم ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    زمان همان خاتمی قیمت دلار از 300به 900رسید و به دنبال ان تورم و این در حالی بود که سیاست دریوزگی را در پیش گرفته بودیم و دور تا دور کشور را امریکا گرفته بود و انرژی هسته ای هم تعطیل بود و با مفاهیمی مثل دموکراسی و جامعه مدنی و حقوق بشر و...زیر اب دین را زدند و از کسی هم پوشیده نیست که اتفاقاتی که در سال 92افتاد به وسیله چه افرادی مدیریت میشد.ویل دورانت در تاریخ تمدن راست گفت که گذشت زمان تقدس میدهد و خاتمی هم چون در گذشته است بعضی ها تورم و بی کاری اون دوره را فراموش کرده اند که اگر جز این بود در انتخابات دوره نهم اقای معیین که نزدیک به خاتمی بود از ارا باطله کمتر رای نمی اورد
  • بی نام ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    پدرملت راآن خائنین مزدوروفتنه گری درآوردندکه به انتقام رای ملت به احمدی نژاد،به کنگره آمریکا نامه نوشتندکه تحریم های فلج کننده علیه دولت وملت مظلوم ایران وضع کنندوحالا که محکوم شده اند دارند مظلوم نمایی می کنند.
  • کاظمی ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    متاسفانه اصلاح طلبان چشم به بیگانگان دوخته اند و از ارمان های انقلاب دورشده اند و به چیزی غیر از کسب قدرت و ثروت نمی اندیشند و افکار لیبرال غربی و تجمل گرایی انان را احاطه کرده است .
  • مهماندار هواپیما ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    اگر ملاحظات سیاسی نبود خیلی از این اقایان اصلاحات و سازندگی باید محاکمه و زندانی می شدند چون مرتکب جرائمی از قبیل جاسوسی و براندازی و فساد اقتصادی و غیره شدهاند ولی این ملاحظه کاری های بی مورد عاقبت کار دست انقلاب می دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس